OKLUZJA

Okluzja w Exacto Stomatologia

Czym jest okluzja?

W stomatologii okluzja to inaczej mówiąc prawidłowa pozycja zębów, szczęki oraz żuchwy, a także odpowiednie ułożenie zębów górnych w stosunku do zębów dolnych. Poprawna okluzja oznacza, że zęby górne i dolne idealnie pasują do siebie podczas gryzienia, co umożliwia równomierne rozkładanie sił żucia. W niektórych przypadkach mogą zachodzić nieprawidłowości w układzie zębów, co może skutkować pojawieniem się zaburzeń w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego, a także mięśni. Taki stan nazywamy chorobą okluzyjną lub zaburzeniami okluzyjnymi. Choroba okluzyjna może być spowodowana różnymi czynnikami, takimi jak nieprawidłowe ustawienie zębów, problem z budową stawu skroniowo-żuchwowego, brak równowagi mięśniowej, zły zgryz, a nawet stres.

W naszej praktyce stomatologicznej ocena okluzji jest niezwykle ważną częścią diagnostyki stomatologicznej. W Exacto zwracamy szczególną uwagę na wszelkiego rodzaju zaburzenia okluzyjne, ponieważ nieleczone mogą prowadzić do różnych problemów, takich jak bóle głowy, ból szczęki, nadwrażliwość zębów, zużycie szkliwa, a nawet zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego.

Jak rozpoznać chorobę okluzyjną?

Zaburzeń okluzyjnych nie wolno ignorować, ponieważ mogą prowadzić do poważnych konsekwencji nie tylko dla jamy ustnej, ale również dla ogólnego stanu zdrowia. Nasi lekarze kładą duży nacisk na profilaktykę choroby okluzyjnej, a dzięki nowoczesnym metodom diagnostycznym są w stanie szybko stwierdzić jej obecność i rozpocząć skuteczne leczenie. Warto jednak wiedzieć, jakie dokładnie objawy powinny zwrócić naszą uwagę na obecność zaburzeń okluzyjnych.

nieestetyczne ścieranie szkliwa

ból zębów odczuwany w trakcie gryzienia bądź mówienia

napięcie mięśni odpowiadających za przeżuwanie

problemy w stawie skroniowo-żuchwowym, takie jak przeskakiwanie czy trzaski

zgrzytanie zębami i zaciskanie ich w sytuacjach stresowych (bruksizm)

odsłonięcie korzeni

ruchliwość zębów

wysunięcie zębów do przodu

bóle migrenowe

nadwrażliwość zębów na zimno i ciepło

Jeśli cierpisz na większość z wyżej wymienionych objawów, zalecamy jak najszybszą konsultację z naszym lekarzem dentystą. W Exacto jesteśmy w stanie skutecznie pomóc nawet w przypadkach zaawansowanej choroby okluzyjnej. Szybkie podjęcie odpowiedniego leczenia z pewnością przyczyni się do poprawy komfortu całego życia. Wśród niewątpliwych zalet leczenia choroby okluzyjnej w naszej klinice znajdują się:

• znaczące zmniejszenie bólu szczęki, zębów, twarzy oraz głowy,
  • poprawa funkcji żucia, co ułatwia jedzenie i połykanie pokarmu,
  • zapobieganie nadmiernemu zużyciu i uszkodzeniom zębów,
  • poprawa komfortu podczas otwierania i zamykania ust oraz w codziennych czynnościach,
  • zmniejszenie obciążenia stawów skroniowo-żuchwowych,
  • zmniejszenie stresu i napięcia mięśniowego,
  • właściwe ułożenie zgryzu i poprawa estetyki uśmiechu,
  • redukcja i powstrzymanie dalszej recesji dziąseł,
  • zwiększenie ogólnego komfortu życia.

Leczenie okluzyjne w Exacto pozwoli ci na odzyskanie równowagi i komfortu życia.

Dlaczego warto wybrać leczenie
choroby okluzyjnej w Exacto?

W naszej klinice stawiamy na kompleksową opiekę stomatologiczną opartą na użyciu nowoczesnych metod diagnostycznych i spersonalizowanemu podejściu do każdego pacjenta. Każdą procedurę zabiegową w Exacto rozpoczynamy od dokładnego wywiadu z pacjentem, dzięki któremu możemy skutecznie stwierdzić, jakie czynniki przyczyniły się do rozwoju choroby okluzyjnej.

Następnie przeprowadzamy szczegółową diagnostykę obejmującą wykonanie badań obrazowych oraz innych badań diagnostycznych potrzebnych do wykonania spersonalizowanego planu leczenia.

W bardziej zaawansowanych przypadkach zalecamy stosowanie specjalistycznych szyn okluzyjnych. To małe, przezroczyste nakładki noszone na zębach podczas snu. Ich celem jest rozluźnienie szczęki, co przynosi ulgę i komfort pacjentowi. Nasze szyny okluzyjne występują w różnych wariantach, dlatego dopasowywane są indywidualnie do potrzeb każdego pacjenta. Są niezwykle trwałe i wykonane z materiałów biokompatybilnych, całkowicie bezpiecznych dla organizmu.

Dalsze leczenie jest dobierane indywidualnie i różni się w zależności
od stopnia zaawansowania choroby okluzyjnej. W przypadku początkowych etapów zaburzeń okluzyjnych często wystarczają regularne ćwiczenia mające na celu rozluźnienie mięśni twarzy i żuchwy.

W najbardziej zaawansowanych przypadkach choroby okluzyjnej zalecamy zastosowanie aparatu ortodontycznego lub leczenia chirurgicznego.

Leczenie może różnić się całkowitym kosztem oraz czasem trwania, ale, co najważniejsze, nasi lekarze są w stanie skutecznie pomóc z wyeliminowaniem choroby okluzyjnej bez względu na stopień jej zaawaansowania.

najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

1. Jakie są przyczyny choroby okluzyjnej?

Wiele czynników może mieć wpływ na rozwój choroby okluzyjnej. Wśród najczęstszych przyczyn wystąpienia choroby okluzyjnej są nieprawidłowy zgryz, nierównowaga mięśniowa w obrębie twarzy, zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego, czy też nadmierne napięcie mięśniowe wokół szczęki.

Zaniechanie leczenia choroby okluzyjnej może prowadzić do różnorodnych skutków i powikłań. Wśród nich są nadmierne zużycie zębów, ból i dyskomfort, problemy z żuciem i jedzeniem, zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego oraz problemy estetyczne.

Czas trwania leczenia choroby okluzyjnej zależy od wielu czynników, w tym od stopnia zaawansowania choroby, indywidualnych potrzeb pacjenta oraz planu terapeutycznego opracowanego przez lekarza stomatologa. Proste przypadki, takie jak leczenie zmiany zgryzu poprzez stosowanie szyny okluzyjnej lub przeprowadzenie odpowiednich korekt protetycznych, mogą wymagać kilku tygodni do kilku miesięcy leczenia. Jednakże zaawansowane przypadki, które wymagają interwencji chirurgicznej lub ortodontycznej, mogą trwać znacznie dłużej, często od kilku miesięcy do nawet kilku lat.

Aby przeciwdziałać wystąpieniu choroby okluzyjnej, warto regularnie odwiedzać lekarza dentystę, zachowywać prawidłową higienę jamy ustnej, unikać zgrzytania oraz niepotrzebnego zaciskania zębów, oraz unikać nadmiernego napięcia mięśni twarzy i szczęki poprzez praktykowanie technik relaksacyjnych.

W naszej klinice w chorobie okluzyjnej specjalizują się:

doktor nauk medycznych

Leczenie zachowawcze, endodoncja, protetyka

Master of Orthodontics and
Dentofacial Orthopaedics

Ortodoncja, leczenie zachowawcze

Założyciel Kliniki Exacto Stomatologia

Protetyka, ortodoncja, implantologia, kompleksowe plany leczenia